Onze Docenten
Elk jaar werkt een wisselend aantal docenten voor AKM. De meeste docenten zijn academisch geschoold en gediplomeerd, en hebben kennis opgedaan door jarenlange ervaring in het lesgeven op het vakgebied van beeldende kunst. Hieronder de docenten van seizoen 2022-2023.

Moniek van Dijk
Moniek geeft al heel veel jaren les in cursusverband, bij Atelier de Kromme Mijdrecht, de Volksuniversiteit Woerden, Flos vereniging Ursula en als zelfstandige. ‘Ik heb de opleiding aan de hoge school voor Beeldende Kunsten Utrecht richting 1ste graads lerarenopleiding gevolgd. Daarna jaren als fotografe gewerkt en foto’s in het lab verwerkt. Toen wij 2 mooie kinderen in ons leven kregen ben ik als activiteitenbegeleidster op de dagbesteding voor geestelijk en lichamelijk beperkten gaan werken. Erg dankbaar werk. Door een complicatie bij een knieoperatie ben ik arbeidsongeschikt geworden. Maar ik ben blij dat ik de cursussen in gereduceerde mate kan blijven geven’. En dat doet ze bij AKM al meer dan 20 jaar!
♦Aquarel
Basistechnieken – aquarel krijg je niet in 1 les onder de knie. Moniek heeft verschillende oefeningen om het te leren, incl advies over materiaal en papier. Na een paar lessen komt de vaardigheid en in de 10e les kun je mooie werken maken. Bij Portret volgt allereerst een basis uitleg/oefening over de verhoudingen van een gezicht. Daarna een opzet met aquarelpotloden en verder uitwerken in een kleur. Een portret adhv een foto, in realistische kleuren maar kan natuurlijk ook anders! Bv Pop-art. Landschap of andere onderwerpen – Moniek heeft een map boordevol met voorbeelden om allerlei onderwerpen te leren aquarelleren. Hieronder werken van deelnemers van Blok 3 2022.



♦Droge technieken
Stilleven – Leren kijken is meer dan 60% van het leren tekenen en schilderen. Aan de hand van zelf samengestelde stillevens gaan we op verschillende manieren naar het stilleven kijken en dat vertalen op papier. Verschillende tekenmaterialen worden besproken, wat kun je ermee, waar is het materiaal van gemaakt etc. Droge techniek portret – Uitleg over de basis van portret tekenen en oefeningen die daarbij horen. De vele verschillende mogelijkheden en materialen van droge technieken zelfs in combinatie met verf worden ook besproken en uitgeprobeerd.
♦Acryl
One stroke painting – Een leuke techniek waar je veel mee kunt. Uitleg en bijbehorende oefeningen komen aan bod en hoe kun je dit in je eigen thema gebruiken? ♦Acryl portret – Uitleg over de basis portret schilderen. Snelle opzet direct in acryl, werken van donker naar licht, extra kleur in je portret, dit zijn aspecten die oa aan bod komen. ♦Acryl landschap – Het maken van een mooie basis/ondergrond is heel belangrijk voor de sfeer die het schilderij uiteindelijk uit zal stralen. Uitleg en mogelijkheden worden besproken en uitgeprobeerd. Het maken van een landschap zonder plaatje: een leuke uitdaging maar hoe pak je dit aan? De vele mogelijkheden van acryl.
♦Collage landschap
Hoe verwerk je bestaande afbeeldingen/plaatjes in je schilderij? Er zijn vele mogelijkheden van heel realistische tot geabstraheerde resultaten. Het maken van een mooie basis/ ondergrond is heel belangrijk voor de sfeer die het schilderij uiteindelijk uit zal stralen. Uitleg en mogelijkheden worden besproken en uitgeprobeerd.
Er is ook ruimte om een eigen project te doen (met ieder gewenst materiaal). Hierbij zal ik zo veel mogelijk suggesties/mogelijkheden en aanwijzingen geven.

Alize Engel
“Beste Geïnteresseerde, zo start steeds ‘mijn tekst’, niet mijn woorden moeten spreken, maar mijn werk.”
Ik, Alize Engel, Crealize of Alleskunstiger ben Beeldend kunstenaar, ik probeer doorgaans mijn ideeën of ingevingen niet in woorden maar in beelden te vatten. Ik ben geboren in het Hollandse ‘groene hart’ en Academisch geschoold in Amsterdam. Veelzijdigheid, no-nonsens, toewijding, eigenwijsheid, oer en rebels zijn karaktertrekken die op mij van toepassing zijn en deze komen in een heel persoonlijk handschrift tot uiting in mijn vrije werk.
Op mijn website www.cre-alize.nl vindt u een kleine impressie van mijn werk, vrij en in opdracht, en meer tekst over mijn werk. De site is heel minimalistisch opgezet, maar als u doorklikt op de ‘tegels’ komt u verder.

Elianne Groenhart
Als ik schilder is het alsof ik steeds opnieuw op ontdekkingsreis ben. Ik raak geïnspireerd door de beelden om mij heen, zoals water, lucht en natuur. Maar ook laat ik mij regelmatig inspireren door design en andere culturen. Vaak denk ik: “Kijk dat is een leuk idee voor een schilderij!”.
Doorgaans begin ik uit het niets en dan kan het zomaar iets spannends worden. Soms alleen met verf, maar meestal ook met materialen zoals pigment, gips, houtskool en andere vondsten. Je zou mijn werken materieschilderijen kunnen noemen. Een verrassingselement, bijvoorbeeld een oude afgebrokkelde muur, een bepaald kleurelement of een mooi uitzicht, kan bij het maken van een schilderij de toon zetten.
Bij het schilderen maak ik gebruik van gemengde technieken, zorgvuldig laag na laag opgebracht, waarbij iedere handeling weer een belangrijke rol speelt in de volgende schildering. Door middel van krassen, wegkrabben en toevoegen werk ik net zo lang tot ik tevreden ben. Hierbij heeft een abstracte benadering meestal mijn voorkeur, omdat er dan vaak iets te raden blijft waardoor een schilderij doorgaans aan meerwaarde wint. Je kunt er altijd weer iets nieuws in blijven zien, wat elke ontdekkingsreis speciaal maakt.
Elianne is voormalig lid van AKM, heeft in Schijndel 2 jaar de Academie Marian Filarski gevolgd en is lid van Kerngroep Kunst Ronde Venen. Ze werkt graag met verf, pasta en eigenlijk van alles en thema’s landschappelijk abstract en mixed media.

Carin de Hondt
Carin heeft vele jaren verschillende lessen gevolgd zowel bij AKM als het volgen van workshops.
De eerste jaren heeft ze vooral portretten en taferelen met paarden gemaakt, gebruikmakend van de Rembrandt techniek . Later heeft ze vele andere complementaire schildertechnieken zichzelf één voor één eigen gemaakt. Haar voorkeur heeft acrylverf, mixed media, portretten op losse manier en landschappen etc. Vooral schilderijen met verdikkingen en schilderijen op basis van pouring (acryl gieten) zijn haar specialiteit geworden.
In een vorig blok heeft Carin les in Pouring gegeven: Pouring is een verftechniek waarbij je op een bepaalde manier verf mengt, verdunt en olie toevoegt om hier vervolgens mee te gieten. Je kunt hiervoor verschillende soorten verf gebruiken. Bij pouring probeer je cellen te creëren. Cellen zijn de openingen die je krijgt door siliconen of dimethicone toe te voegen aan je mengformule, hierdoor krijg je een gaatjeseffect. Het leuke is juist dat je in de gaatjes de diverse kleuren ziet die je hebt gebruikt.
Pouring kun je in een volgend stadium weer toepassen als ondergrond, of voor een hoed, sluier, jurk of bij een portret. Ook kun je het gebruiken bij zeeluchten etc. Er zijn verschillende manieren om bij pouring de gemengde verf aan te brengen, met tot de verbeelding sprekende termen: ‘Flip-cup’, ‘Dirty power’, ‘Swipe’, ‘Dipping’.

Jackie Hutter
Ik heb mijn opleiding gedaan in Amsterdam aan de Opleiding Leraren van de Rietveld Academie en heb altijd een baan gehad in het onderwijs, met veel plezier, als docente handvaardigheid en tekenen. Ik vind het ontzettend leuk om jonge mensen te stimuleren in hun beeldend proces en ben altijd verwonderd en blij verrast als ik het eindresultaat zie. Naast mijn baan als docent heb ik veel geëxposeerd met keramische objecten. De laatste jaren ben ik meer gaan schilderen en tekenen: landschappen, planten en modellen hebben de revue gepasseerd. Ook het fotograferen van allerlei soorten landschappen en architectuur boeit mij. Dit vormt een inspiratiebron voor mijn werk of het nu schilderen of het maken van keramische objecten betreft. Ik hoop mijn enthousiasme aan de cursisten over te dragen en met hen bijzonder werk te gaan maken.
Mijn idee is de cursisten te vragen wat zij leuk vinden om te maken en welke technieken zij graag zouden willen toepassen. Ik zal een aantal ideeën voordragen en met een aantal opdrachten komen. Dit kunnen twee dimensionale opdrachten zijn zoals collages, schilder- en tekenopdrachten en/of drie dimensionale opdrachten zoals boetseren, werken met karton of beeldhouwen. Het materiaal en het gereedschap zal ik hiervoor meebrengen. Zo leren de cursisten omgaan met allerlei materialen en technieken. De kinderen gaan eerst ontwerpen, kiezen dan het materiaal, het juiste gereedschap en maken een kleurontwerp. Daarbij is het proces om te komen tot een eindproduct net zo belangrijk als het eindproduct zelf. Zie ook www.jackiehutter.nl.

Jennifer Hutter
Ik heb mijn opleiding aan de Rietveldveld Academie gevolgd; L.O.Tekenen en L.O. Handenarbeid. Later heb ik ook de Lerarenopleiding Tekenen aan de Witte Lelie/Hogeschool van Amsterdam doorlopen.
Ik heb jaren met veel plezier lesgegeven aan 3 basisscholen en een middelbare school. Ook heb ik verschillende keren Ets/Grafieklessen en workshops aan volwassenen gegeven.
Inspiratie voor m’n eigen werk doe ik op door veel naar de natuur te kijken en de kleuren en vormen in me op te nemen. Ik fotografeer ook, waaruit ik veel inspiratie voor mijn tekenwerk haal. Mijn favoriete technieken zijn etsen en aquareleren. Ook hou ik erg van model- en portrettekenen.
Meestal bespreek ik eens in de twee lessen een kunstenaar met foto’s van zijn of haar werk, ter inspiratie. En ik kan iedereen begeleiden met verschillende technieken en materialen.
In het blok etsen verzorg ik de materialen. Voor een zinkplaatje, etsnaald, etsinkt en etspapier enz. komen de kosten op ongeveer rond de € 20,- per persoon. (Hieronder wat voorbeelden van etsen gemaakt door Jennifer).


Nico van Oosten
“Kunst maken is reizen. Onderweg zijn belangrijker dan aankomen.”
Onder dit motto maak ik vanaf 2010 mijn werk. Het zijn kleine en grote verhalen die ik nog niet goed in woorden kan vatten. Ervaringen die ik heb gehad en waarvan de betekenis zich via mijn werk een weg naar buiten zoekt. Ik houd van kleur, abstractie en beweging. Puur uit de pot, intens als het leven zelf. Er moet ruimte zijn voor de kijker. Voor haar of zijn eigen verhaal. Of het nu herkenning oproept of niet.
In 1991 ben ik met schilderen begonnen bij AKM. Na een jaar of 10 stapte ik over van olieverf naar acryl en werd mijn werk steeds abstracter. Net op het moment dat ik daarin een grens bereikte, in 2010, werd ik tweede bij de amateurkunstprijs van de provincie Utrecht met mijn “houtje touwtje koeienkop”. De prijs bestond uit contact met een coach voor amateur kunstenaars en met professionele kunstenaars. Zij hebben mij gestimuleerd een andere weg in te slaan met mijn kunst. Het is een reis die stopt als ik geen penseel meer kan vasthouden. Sinds 2002 geef ik zelf les, aan leden van de vereniging en in de vorm van workshops. Op mijn website kun je kijken naar mijn werk.
Verschillende onderwerpen/technieken uit eerdere blokken:
Modelschilderen met acrylverf. Onderzoek van verschillende stijlen: impressionisme, expressionisme, kubisme en post-moderne kunst. Iedereen kiest een stijl waarin zij of hij zich verder wil ontwikkelen, hier staat mijn eigen stijl van werken centraal: intuïtief schilderen. Abstract beginnen, de ondergrond draaien, verder werken. En tot slot heel goed kijken naar de manier waarop je je werk wilt bekijken. In die stand werk je verder tot het schilderij af is. Bij deze manier van werken zijn keuzes leren maken en kijken heel belangrijk.
Mixed media. Acrylverf leren combineren met diverse andere materialen, zoals foto’s, touw, plakband, karton etc. etc. De deelnemers van beide groepen kunnen zelf de onderwerpen bepalen.

Ellen Stapper-Müller
Ik ben getrouwd en heb 2 zeer talentvolle kinderen. Ik heb een opleiding genoten aan de kunstacademie Willem de Koning in Rotterdam, en een kunstdocenten opleiding aan de AHK in Amsterdam (tegenwoordig Breitner academie).
Naast mijn docentschap op een middelbare school in Amstelveen ben ik tijdens de schoolvakanties zeer vaak op reis als reisbegeleider voor reisorganisatie Koning Aap. Ik ben dus zo’n gelukkig mens die van haar passies haar werk heeft kunnen maken. Over het algemeen genomen begeleid ik cursisten zoveel mogelijk individueel en kan een ieder werken aan een werkstuk/thema van eigen keuze. Als er meer behoefte is aan klassikale opdrachten/thema’s dan speel ik daar graag op in.

Alex Stempels
Graag wil ik mij even aan jullie voorstellen. Ik ben Alex Stempels, 75 jaar oud, artdirector van oorsprong en als kroon op mijn jarenlange reclame carrière heb ik de laatste 21 jaren leiding mogen geven aan mijn eigen bedrijf Stempels + Osterdesign.
Wij woonden 32 jaar in Abcoude en sinds 2018 in het mooie Wilnis. Na het beëindigen van mijn actief werkzame leven, heeft Tess mijn vrouw mij schilderlessen cadeau gedaan. En zo is eigenlijk alles begonnen, dat wil zeggen mijn leven als (kunst-)schilder. Ik schilderde vooral eerst portretten en kreeg later veel plezier in het maken van vrijwerk in acryl. Na een aantal exposities heb ik mensen geïnspireerd en verkreeg opdrachten tot het maken van portretten van geliefden of van zichzelf. Sinds drie jaar geef ik Schilder Workshops, bijzonder om te zien hoe mensen zich in een korte periode creatief kunnen ontwikkelen en zelf versteld staan van wat zelf kunnen. www.wateenportret.com

Angelique Streefkerk
Creatief bezig zijn is mijn passie
Even voorstellen.. ik ben Angelique en geef creatieve workshops in schilderen en boetseren bij Lique’s Creations & More in Mijdrecht, tevens ook de webwinkel in powertex en aanverwante hobbyartikelen. In mijn atelier en workshops werk ik voornamelijk met powertex en acrylverf.
Na een hernieuwde kennismaking met powertex was de verslaving niet meer te stoppen. Met powertex kun je de meest fantastische structuren, craquelé en nog veel meer op doek maken dan alleen met acryl. Mijn gevoel was meteen dit wil ik aan anderen overbrengen, dit is zo veelzijdig en zo leuk! Na licenties te hebben behaald kon ik als cursusleidster aan de slag.
Ook dit jaar geef ik weer les bij AKM en zal een paar 2-daagse workshops geven waarbij je een beeldje maakt van zelf hardende klei. Laag voor laag werken we naar het eindresultaat, afgewerkt in je eigen kleur en ook geschikt om buiten te zetten, kortom we gaan er weer een mooi seizoen van maken.

Iris van Tilburg
Van jongs af aan hou ik enorm van tekenen. Na de HAVO, met natuurlijk tekenen in mijn pakket, ben ik naar de Academie voor Beeldende Vorming aan de Amsterdamse Hogeschool aan de Kunsten gaan doen.
Na mijn studie ben ik uiteindelijk in het vak grafisch vormgeven ‘gerold’ en heb voor magazines als Libelle, Flair, Margriet en Viva gewerkt. Als freelancer heb ik ook logo’s, huisstijlen, brochures en advertenties gemaakt en tegenwoordig ook grafisch werk voor online uitingen en Social media. Het leukste wat ik in mijn ‘vormgeef carrière’ heb gedaan is toch wel illustreren. Vaak heb ik lijntekeningen gemaakt voor bij de lay-out en ook een aantal grotere en uitgebreidere illustraties. Ook voor mijn eigen vrije werk teken ik graag portretten van vrouwen en elementen uit de natuur, zoals bloemen en vogels.
Op mijn website is wat werk te zien: www.yrisdesign.nl
En op Instagram: https://www.instagram.com/y.r.i.s.j.e/
De cursus die ik wil gaan geven zou ik illustratief tekenen en schilderen willen noemen en ik zal daarbij wat voorbeelden mee willen meenemen om de cursisten te inspireren en natuurlijk een uitleg en iets meer toelichting over de verschillende vormen van illustreren.

Roos Uithol
Als er iets ergs gebeurt, zijn mensen soms geneigd pijnlijke gedachten of schaamtevolle emoties voor de buitenwereld te verbergen.
In mijn werken probeer ik vooral zichtbaar te maken wat er achter de maskers die we dan opzetten gebeurt. Dit doe ik door het uitvergroten van bewuste en onbewuste gewoontes. Bijvoorbeeld door het vastleggen van het gefrunnik of gepeins als we in een diep gedachtenproces zitten of verdiepen in de alterego’s op internet waar velen vrijheid in vinden.
Mijn werken ontstaan vanuit verzamelen van onze alledaagse handelingen, flarden gedachten of objecten waaraan herrineringen zijn gekoppeld.
Vervolgens zet ik mixed media in: installaties bestaande uit vooral video en audio werken, maar ook 2D media afhangend of het werk hierom vraagt. Het is belangrijk voor me dat in mijn werken de verschillende gedachtenprocessen binnen in de mens zichtbaar zijn. Bij obstakels die ik tegenkom, zoek ik naar mijn plaats in de wereld en probeer herinneringen en gedachten te ordenen.
In de natuur om mij heen vind ik daarbij mijn rust en inspiratie.
Als kind genoot ik altijd al van de natuur om mij heen en kon ik mijzelf bijvoorbeeld helemaal verliezen kijkend naar een stel miertjes op de grond. Ik heb gemerkt dat deze blik nooit verdwenen is en dat er zelfs een soort bewustwording is bijgekomen. Zeker het verlies van een dierbare op jonge leeftijd heeft mij geleerd om extra te genieten van alles wat op ik mijn pad tegenkom. Maakt niet uit hoe klein of irrelevant het ook lijkt.
Als jonge kunstenaar en docent wil en zie ik mijzelf daarom de komende jaren mijn kunstenaarschap en docentschap ook in de buitenlucht verder ontwikkelen. Ik wil bijvoorbeeld graag een natuurgidsen opleiding volgen en ondertussen mijn lessenserie verder ontwikkelen, die vooral in de buitenlucht plaatsvinden. Met deze serie wil ik het kind binnen in ons activeren dat onbevangen in de wereld staat, zich verwondert over van alles wat op zijn pad komt en bij het ontdekken speelse vrijheid ervaart. Dit met als doel om de rust te durven en kunnen vinden in een wereld vol prikkels en obstakels. Vanuit die rust weer de kracht terug verkrijgen om nieuwe kansen te ontdekken en vast te grijpen. En zeker ook niet onbelangrijk: weer leren te verwonderen over die wereld waar wij met beide benen op staan.
Als docent beeldende kunst en vormgeving ben ik anno 2018 afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. De stages die ik binnen de opleiding met plezier heb afgerond, hebben voor mij duidelijk gemaakt dat ik onderwijzen niet wil opgeven na het afronden van de studie. Toch wilde ik nog niet gelijk aan de slag binnen het reguliere onderwijs na het behalen van mijn diploma. Ik wil de komende jaren meer ruimte hebben om deel te kunnen nemen aan projecten van vrijwilligersorganisaties en persoonlijke projecten. Werken binnen AKM geeft mij de mogelijkheid om het onderwijzen te blijven beoefenen, terwijl ik daarnaast ruimte heb voor persoonlijke projecten. Ik kijk uit om met u samen aan de slag te gaan! https://www.roosuithol.com/

Adriaan van der Veer
Adriaan van der Veer is opgeleid aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, en jarenlang werkzaam geweest als docent Beeldende Kunst en Vormgeving aan het Veenlanden College. Adriaan maakt Lyrisch abstract werk gedreven door de natuur en de grote menselijke emoties, deze vertaalt hij in zijn eigen beeldtaal.
Zijn werk is mede door kleurgebruik en hanteringswijze expressief en straalt veel kracht uit. In blok 2 van seizoen 2021-2022 geeft hij les aan de woensdagavondgroep, thema “Creatief abstract”.
Website: Adriaan van der Veer – Home

Annette Weijers
In 1995 heb ik mijn diploma aan de kunstacademie in Rotterdam gehaald en vervolgens, twee jaar later, mijn lesbevoegdheid aan de kunstacademie van Utrecht. Ruim 10 jaar heb ik daarna in het onderwijs gewerkt waar ik tekenen, handvaardigheid, kunstgeschiedenis en CKV heb gegeven aan vrijwel alle leerniveaus en leeftijden. Ook ben ik enige tijd gids geweest voor kinderen en jeugd in het Mauritshuis in Den Haag. In 2014 heb ik mijn bachelorsdiploma Psychologie gehaald op Universiteit Leiden.
Gedurende de tijd dat ik werkte en studeerde was ik regelmatig aan het modeltekenen bij een zelfstandig werkende club mensen in Delft. Na het afronden van mijn studie Psychologie heb ik mij gerealiseerd dat het tijd was om mij volledig op de beeldende kunst te richten.
Ik voel mij vooral een tekenaar. Daarmee bedoel ik dat lijnvoering het belangrijkst aspect is mijn beeldende werk. Dat betekent ook dat ik niet realistisch werk, ook al is de zichtbare, natuurlijke wereld wel mijn belangrijkste inspiratiebron. Ik word vooral geraakt door de manier waarop plantengroei de ruimte invult. Ik kijk hiernaar als tekenaar waarbij ik even ‘vergeet’ dat het planten zijn en dan zie ik vooral lijnen en vlekken, licht en schaduw, structuur. Ik ga regelmatig met een maatje buiten tekenen om mijn innerlijke beeldbank te vullen en mijn handschrift te trainen. De structuren die ik buiten zie komen in een later stadium in vereenvoudigde vorm weer terug in nieuwe tekeningen.
Ook al noem ik mijzelf een tekenaar, ik voel mij aangetrokken tot een breed scala aan materialen. Natuurlijk maken de klassieke tekenmaterialen en verf deel uit van mijn gereedschapskist, maar ook collage, textiel en andere materialen. Ik voeg verschillende materialen en bewerkingstechnieken vaak samen. Sinds enkele jaren werk ik ook met encaustiek, waarbij een beeld wordt opgebouwd met hete was (al of niet voorzien van pigmenten). De veelzijdigheid van deze techniek past goed bij mijn brede oriëntatie op materialen. Ik nodig je van harte uit om een selectie van mijn werk bekijken op mijn site: https://annettewijers.exto.nl


Elly Wu van Weeren
Ik heb in Amsterdam de lerarenopleiding Tekenen/Textiele werkvormen gevolgd en aansluitend 35 jaar in het Voortgezet Onderwijs gewerkt. Daarnaast heb ik mij toegelegd op het werken met olieverf op de manier van de oude meesters.
Mijn voornaamste doel is om in een gezellige, veilige en daardoor motiverende sfeer met elkaar te werken en te leren. Ik begeleid mijn cursisten graag als groep maar ook individueel waarbij vorm, kleur, ruimte, structuur, compositie en licht zo geïntroduceerd en toegepast worden dat er voor de cursist een boeiend eindresultaat ontstaat. Dit kan figuratief of abstract zijn. Ook introduceer en experimenteer ik graag tijdens de lessen met eigentijdse materialen en technieken zoals deze op dit moment in de beeldende kunst worden toegepast.
Ik werk graag met een thema, vaak uit de realiteit van het dagelijks leven waardoor de cursist aangezet wordt om met het onderwerp aan de slag te gaan door erover na te denken, inspiratie op te doen in de media of een tentoonstelling te bezoeken. Maar ook eigen onderwerpen of de keuze van de groep cursisten zijn welkom.