Onze Docenten

Voor het atelier werkt elk jaar een wisselend aantal professionele docenten, vrijwel allen met een jarenlange ervaring in het lesgeven. De docenten die nu lesgeven zijn: Moniek van DijkAndrea de Groot, Freddy Hentzen, Jackie Hutter, Monique Lafeber,  Frans Lek, Mariska NieuwendijkNico van Oosten, Femke van Os, Maja Roeleveld, Angelique StreefkerkGabry de Veld en Elly Wu. Klik op de naam voor informatie over de betreffende docent(e).

Moniek van Dijk

Moniek.jpg

Moniek van Dijk

Geeft al vele jaren les in cursusverband, bij Atelier de Kromme Mijdrecht, de Volksuniversiteit Woerden, Flos vereniging Ursula en als zelfstandige.

‘Ik heb de opleiding aan de hoge school voor Beeldende Kunsten Utrecht richting 1ste graads lerarenopleiding gevolgd. Daarna jaren als fotografe gewerkt en foto’s in het lab verwerkt.

Ik maak als autonoom kunstenaar al jaren werk, nu ligt de nadruk op portret schilderen. Toen wij 2 mooie kinderen in ons leven kregen ben ik als activiteiten begeleidster op de dagbesteding voor geestelijk en lichamelijk beperkten gaan werken. Erg dankbaar werk. Door een complicatie bij een knieoperatie ben ik arbeidsongeschikt geworden. Maar ben ik bij dat ik de cursussen in gereduceerde mate kan blijven geven.

Woensdag middag jeugd lessen

Er zal gewerkt worden aan opdrachten die gemaakt worden in 1 tekenblok. Deze opdrachten zitten in mappen en zal via een vaste volgorde afgewerkt worden. De moeilijkheidsgraad en alle aspecten van de basistechnieken tekenen en schilderen zullen gaandeweg aan bod komen. Er zullen ook kleine projecten met de hele groep gemaakt worden. Zo kan ieder kind op zijn eigen niveau en snelheid werken. En kun je ieder moment aansluiten bij onze gezellige club.

Donderdagmiddag (volwassenen)

Aquarel portret. Allereerst een basis uitleg/oefening over de verhoudingen van een gezicht. Daarna gaan we een opzet maken met aquarelpotloden en zit verder uitwerken in een kleur.

Uiteindelijk zal er naar een foto een portret gemaakt worden. Dit kan in realistische kleuren maar dit kan natuurlijk ook anders! Bv: Popart enz.

Er is ook ruimte om een eigen project te doen(met ieder gewenst materiaal). Hierbij zal ik zo veel mogelijk suggesties/ mogelijkheden en aanwijzingen geven.

Vrijdag ochtend (workshop)

Droge technieken stilleven. Leren kijken is meer dan 60% van het leren tekenen/schilderen.

Aan de hand van zelf samengestelde stillevens gaan we op verschillende manieren naar het stilleven kijken en dat vertalen op papier.

Er zullen verschillende tekenmaterialen besproken worden, wat kun je ermee, waar is het materiaal van gemaakt enz. Zo kan er uiteindelijk een stilleven geheel met de voorwerpen naar eigen keuze gemaakt worden met een mooie compositie. Uitgewerkt worden in verschillende technieken.

Er is ook ruimte om een eigen project te doen(met ieder gewenst materiaal). Hierbij zal ik zo veel mogelijk suggesties/ mogelijkheden en aanwijzingen geven.

Maandagmiddag (workshop)

Aquarel. Uitleg over het materiaal, en een aantal basis oefeningen.

Daarna zal er aan de hand van een zelf uitgekozen foto het materiaal verder ontdekt worden.

Oefening baart kunst. Heel veel oefening!

Aan het einde van de les zullen we afkijken bij elkaar zodat je ook daar weer van leert.

Woensdag avond (volwassenen)

Droge techniek portret. Uitleg over de basis van portret tekenen. Oefeningen die daarbij horen.

De vele verschillende mogelijkheden en materialen van droge technieken zelfs in combinatie met verf worden ook besproken en uitgeprobeerd.

Ook de mogelijkheden van portret tekenen wordt besproken en uitgeprobeerd. Natekenen is maar 1 van de vele mogelijkheden!

Er is ook ruimte om een eigen project te doen(met ieder gewenst materiaal). Hierbij zal ik zo veel mogelijk suggesties/ mogelijkheden en aanwijzingen geven.

Donderdag ochtend:

Acryl. One stroke painting een leuke techniek waar je veel mee kunt.

Uitleg en de daarbij behorende oefeningen zullen aan bod komen.

Hoe kun je deze techniek in je eigen thema gebruiken?

Er is ook ruimte om een eigen project te doen(met ieder gewenst materiaal). Hierbij zal ik zo veel mogelijk suggesties/ mogelijkheden en aanwijzingen geven.

Maandag avond:

Acryl portret. Uitleg over de basis portret schilderen.

Snelle opzet direct in acryl. Werken van donker naar licht. Extra kleur in je portret. Zijn aspecten die aan bod komen.

Er is ook ruimte om een eigen project te doen(met ieder gewenst materiaal). Hierbij zal ik zo veel mogelijk suggesties/ mogelijkheden en aanwijzingen geven.

Dinsdag ochtend:

Acryl landschap.

Het maken van een mooie basis/ ondergrond is heel belangrijk voor de sfeer die het schilderij uiteindelijk uit zal stralen. Uitleg en mogelijkheden worden besproken en uitgeprobeerd.

Het maken van een landschap zonder plaatje een leuke uitdaging maar hoe pak je dit aan?

De vele mogelijkheden van acryl, uitleg over de techniek one stroke painting en de daarbij behorende oefeningen.

Er is ook ruimte om een eigen project te doen(met ieder gewenst materiaal). Hierbij zal ik zo veel mogelijk suggesties/ mogelijkheden en aanwijzingen geven.

Vrijdag middag:

Collage landschap.

Hoe verwerk je bestaande afbeeldingen/plaatjes in je schilderij?

Er zijn vele mogelijkheden van heel realistische tot geabstraheerde resultaten.

Het maken van een mooie basis/ ondergrond is heel belangrijk voor de sfeer die het schilderij uiteindelijk uit zal stralen. Uitleg en mogelijkheden worden besproken en uitgeprobeerd.

De vele mogelijkheden van acryl, uitleg over de techniek one stroke painting en de daarbij behorende oefeningen.

Er is ook ruimte om een eigen project te doen(met ieder gewenst materiaal). Hierbij zal ik zo veel mogelijk suggesties/ mogelijkheden en aanwijzingen geven. 2016-2017

Andrea de Groot-Leber

Andrea de Groot

Andrea de Groot

Andrea heeft de Vrije Tekenacademie in Amsterdam gevolgd en daarnaast meerdere schildercursussen bij de Crea. Momenteel volgt zij de Ruud Wackers Academie. Haar werk kenmerkt zich door expressie, uitbundig kleurgebruik en humor. Andrea exposeert regelmatig in de regio.

“Komend seizoen zal ik twee lesblokken verzorgen. In de les stilleven van het eerste blok gaan we het stilleven vanuit verschillende kanten belichten. Realistisch, expressionistisch en geabstraheerd. Het suggereren van diepte op een plat vlak, tonaliteit en kleurwaarden (warm-koud) zullen daarbij aan de orde komen. De materiaalkeuze is vrij. Ik kan je ondersteunen in olieverf, acryl, aquarel, pastelkrijt en inkt. In het blok expressionistisch portret in het derde blok starten we met een klassieke onderschildering en werken we langzaam toe naar een meer pasteuze toets, waarmee we een extra dimensie aan het portret gaan geven. Materiaal bij voorkeur olieverf, maar ook acrylverf is mogelijk. Richting van de kwaststreek, kleurgebruik en het duiken in een gezicht zullen daarbij aan de orde komen. Paarse haren, groene lippen, maar ook een realistischer portret behoren tot de mogelijkheden. Ik zal voorbeelden meenemen waarmee gewerkt kan worden, maar ook eigen foto’s zijn van harte welkom. Schilderen is voor mij kijken. Niet dat wat je denkt dat je dat ziet, maar echt kijken, leren tekenen wat je ziet. En meters maken. Oefening baart kunst. Verder vind ik het belangrijk dat schilderen bij het atelier prettig, inspirerend en bovenal gezellig is. Er is altijd ruimte om aan eigen projecten te werken, waarin ik je individueel kan ondersteunen. Ik hoop je in een van mijn lessen te zien.”

Andrea woont in Mijdrecht, is getrouwd en heeft twee kinderen. 2017-2018
www.andworks.exto.nl

 

Freddy Hentzen

Freddy Hentzen

Freddy studeerde in 1993 af aan de Wackers Academie te Amsterdam. Tijdens haar academiejaren heeft zij een half jaar in Parijs gewerkt en in die periode aquarellessen gevolgd bij Frans Schuursma.

Inspiratiebronnen voor haar eigen werk zijn modeltekeningen, foto’s en kleine schetsjes, die zij maakt tijdens haar reizen, zomaar onderweg of in haar dagelijks leven. Freddy schildert voornamelijk in acryl op doek. De voorstudies voor haar schilderijen maakt zij in aquarel, gewassen inkt of pastelkrijt op papier.

Freddy vindt het belangrijk dat cursisten leren hun omgeving als inspiratiebron te gebruiken. Waarneming is hierbij belangrijk. Kortom werken met de dingen in je omgeving en de gevoelens die deze oproepen. Kijken naar contrasten in kleur, licht en donker, vorm, compositie.

 

Dit jaar geeft Freddy les in zowel schilderen met acryl als aquarel. Voor beide blokken is het thema landschap. Ook bij landschap hoef je niet vast te zitten aan het bestaande beeld. Probeer eens een landschap samen te stellen uit meerdere beelden of gebruik andere kleuren dan de natuur van ons vraagt. Als je goed kijkt naar de schilderijen van Van Gogh en Monet zie je dat paars en lila veelvuldig in hun landschappen gebruikt wordt. Durf jij dit ook? Tijdens het aquarel blok zoeken we de spanning van nat-in-nat en het toevoegen van zeep aan ons materiaal en zoutkorrels in de natte verf. Een nieuwe ontdekkingsreis om weer te geven wat jou boeit in een landschap. 2017-2018

Meer informatie over het werk van Freddy vind je via: www.freddyhentzen.exto.nl

Jackie Hutter

Jackie

Jackie Hutter

Ik heb mijn opleiding gedaan in Amsterdam aan de Opleiding Leraren van de Rietveld Academie en heb altijd een baan gehad in het onderwijs, met veel plezier, als docente handvaardigheid en tekenen. Ik vind het ontzettend leuk om mensen te stimuleren in hun beeldend proces en ben altijd verwonderd en blij verrast als ik het beeldende eindresultaat zie. Naast mijn baan als docent heb ik veel geëxposeerd met keramische objecten. De laatste jaren ben ik veel meer gaan schilderen en tekenen: landschappen, planten en modellen hebben de revue gepasseerd. Ook het fotograferen van allerlei soorten landschappen en architectuur boeit mij. Deze foto’s zijn een inspiratiebron voor mijn werk of het nu schilderen betreft of werken met keramiek. Ik hoop jullie ook te kunnen stimuleren om lekker aan het werk te gaan en bijzonder werk te maken!

De lessen die ik ga geven in blok 2, schilderen we met acrylverf. De onderwerpen halen we uit allerlei landschappen, want landschappen zijn niet alleen natuur landschappen zoals berglandschappen, duinlandschappen en zeegezichten maar ook industriële landschappen. Denk hierbij aan havens met hun kranen en scheepswerven, autokerkhoven en bijvoorbeeld schroothopen. Kijk dus goed om je heen waar je ook bent en maak foto’s zodat je een aantal ideeën hebt om mee te beginnen. De bedoeling is deze landschappen eerst natuurlijk weer te geven en vervolgens toe te werken naar een abstractie hiervan. Een onderdeel uitvergroten is ook een optie. Ook kleur speelt een belangrijke rol bij de uitvoering hiervan maar het hoeft niet persé de realistische kleuren te zijn. Er zijn 10 lessen dus je zou aan het eind van de 10 lessen 5 werken à la nature en 5 abstracte werken kunnen hebben!

In blok 3, Acryl, Eigen thema: weerspiegeling in water. Met ‘Eigen thema’ bedoel ik ‘Thema docent’ en hiervoor heb ik weerspiegeling in het water gekozen. Het onderwerp van een weerspiegeling  kan bijvoorbeeld planten in een vijver, stadsgezicht met weerspiegeling in een gracht of wolkenpartijen in een meer zijn. Het is eigenlijk een dubbellandschap met een vertekening. De bedoeling is, dat je veel naar waterpartijen en hun weerspiegeling gaat kijken, waar je ook bent. Maak daar een aantal foto’s van. Deze foto’s kunnen een inspiratiebron voor je werk zijn. Een van de foto’s  neem je als onderwerp en schilder je  natuurgetrouw na, om vervolgens hetzelfde onderwerp abstract uit te voeren. Dit kan tot verrassende resultaten leiden! Kleur is uiteraard belangrijk. Een inspiratiebron zou het werk van de schilder Monet kunnen zijn vooral ‘Monet in Holland’.

Ik wens jullie heel veel schilderplezier toe in deze lessen!  2017/2018

Monique Lafeber

Monique Lafeber

Monique Lafeber

Ik ben Monique Lafeber. Ik heb het afgelopen jaar in het laatste trimester voor het eerst in Atelier de Kromme Mijdrecht les gegeven: Landschap met acryl verf. Ook heb ik een presentatie over mijn werk gegeven op de afsluitingsavond van de lessen.

Ik heb de Kunstacademie in Frankrijk doorlopen in Aix en Provence , daar heb ik vijf jaar gewoond, deze periode heeft veel invloed gehad op mijn werk qua kleurgebruik.

Ik werk als zelfstandig kunstenaar. Ik werk veelal met rijstpapier en gekleurde inkt, daar maak ik abstracte bijna monochrome werken mee.

Verder geeft ik kunstlessen aan kinderen in het basisonderwijs en een etscursus aan volwassenen in mijn atelier dit in Amsterdam.

In de tweede periode ga ik op vrijdagmiddag de cursus “Gemengde technieken Abstract ” geven. Het zal een mix worden van allerlei media.

Het is belangrijk om de juiste materialen en de juiste procedures te kiezen. Gemengde technieken is veelal een schilderkunstige techniek.

Het is een avontuurlijk proces.

Ook kun je verschillende druktechnieken gebruiken, zoals Monoprint en droge naald.

In de derde periode ga ik op donderdagavond de cursus ” Inkt Abstract ” geven.

Met inkt kun je op verschillende manieren werken. Inkt kun je gebruiken om te tekenen als om in een verdunde vorm mee te schilderen. Het gaat zich gedragen als een soort aquarel. Je kunt werken met pennen, rietpennen en penselen. Je hebt ecoline. Dat is eigenlijk geen inkt maar verdunde waterverf. Je hebt watervaste tekeninkt. Daar heb je ook goud en zilver in.

Deze facetten komen allemaal aan bod in deze cursus.

In de derde periode ga ik op donderdagavond de cursus ” Inkt Abstract ” geven .

Met inkt kun je op verschillende manieren werken ,inkt kun je gebruiken om te tekenen als om in een verdunde vorm mee te schilderen, het gaat zich gedragen als een soort aquarel . Je kunt werken met pennen, rietpennen en penselen .

Je hebt ecoline dat is eigenlijk geen inkt maar verdunde waterverf , watervaste tekeninkt daar heb je ook goud en zilver in.

Deze facetten komen allemaal aan bod in deze cursus

Zodra ik een lijst krijg met de namen van de cursisten zal ik een mail sturen over de eerste les . 2016-2017

Frans Lek

Frans Lek

Frans Lek

Frans is autodidact. Hij tekent al sinds 1993 bij het atelier. Tussen 1980 en 1990 volgde hij diverse cursussen bij Stichting de Werkschuit in Aalsmeer. Hier leerde hij werken met houtskool, potlood, aquarel, plakkaatverf, olieverf en gemengde technieken. Hij tekende zowel stillevens, portretten, landschappen en naar gekleed en naakt model.

Frans verzorgt lessen voor beginners en junioren. Hij leert de cursisten landschappen en stillevens te tekenen, verhoudingen te bepalen door te meten met de ogen en het potlood en om te gaan met diverse tekenmaterialen. Ook wordt er aandacht besteed aan het tekenen in perspectief en als er belangstelling voor is aan het tekenen van een portret of een lichaam (model). Het belangrijkste aspect van de cursus is voor Frans “het goed kijken” naar het onderwerp en de omgeving. Frans zegt over zijn cursus: “leerzaam, maar vooral leuk!” Zie voor meer informatie: www.franslek.nl

2016-2017

Mariska Nieuwendijk

Mariska Nieuwendijk

Mariska Nieuwendijk

Het allerliefst zou Mariska zichzelf gewoon “mooie-dingen-maker” noemen. Want los van wat ieder mooi vindt is dat haar missie; de wereld een stukje mooier maken. Haar verwondering over de schoonheid en tevens de vergankelijkheid van het alledaagse is aanstekelijk. Voor je het weet sta je zelf de inhoud van je keukenla te fotograferen omdat je daar ineens een landschap in herkent. De kracht van haar werk ligt dan ook in de herkenning. Dat je zelf merkt wat het doet wanneer je kijkt naar de dingen en mensen om je heen met meer dan normale aandacht. Dat alles en iedereen daardoor een beetje een gouden randje krijgt. Dat gevoel overbrengen, als dat lukt dan is dat haar beloning. Daar gaat haar werk over. Door verschillende technieken en disciplines wil zij een stukje van deze verwondering overdragen.

Sinds 2013 is daar iets nieuws bijgekomen: AnAppleADay. Wat begon als een 365-dagen project is uitgelopen tot een doorlopend thema. Geheel in de lijn van haar missie zijn haar appels, in verschillende verschijningsvormen, wederom een manier om de wereld onbevangen en steeds opnieuw optimistisch tegemoet te treden onder het motto “Ik wens je de wereld”

Verder zijn mijn lessen eigenlijk geheel in overeenstemming met hiermee. Ik laat me leiden door het moment, de tijd van het jaar, de groep. Ik werk het liefst multidisciplinair en vind het super als mensen gaan experimenteren. Niks moet, alles mag. Het thema stel ik voor maar dit is slechts een leidraad. Ieder die op zijn eigen wijze te werk wil gaan moet die vrijheid voelen.

Het plezier van mooie dingen maken staat altijd voorop. het gaat altijd om het proces. Ik hoop mensen vooral te inspireren hun eigen stijl te vinden. 2016-2017

www.mariskanieuwendijk.nl

www.anappleadayamsterdam.com

Nico van Oosten

Nico van Oosten

Nico van Oosten

Nico van Oosten: “Kunst maken is reizen. Onderweg zijn belangrijker dan aankomen.” 

Onder dit motto maak ik vanaf 2010 mijn werk. Het zijn kleine en grote verhalen die ik nog niet goed in woorden kan vatten. Ervaringen die ik heb gehad en waarvan de betekenis zich via mijn werk een weg naar buiten zoekt. Ik houd van kleur, abstractie en beweging. Puur uit de pot, intens als het leven zelf. Er moet ruimte zijn voor de kijker. Voor haar of zijn eigen verhaal. Of het nu herkenning oproept of niet.

 

Mijn lessen

Ik geef dit seizoen drie blokken les. In het eerste blok – op de vrijdagmiddag – geef ik les in modelschilderen met acrylverf. We gaan verschillende stijlen onderzoeken: inpressionistisch, expressionistisch, kubistisch en post-moderne kunst. Daarna kiest iedereen een stijl waarin zij of hij zich verder wil ontwikkelen. In het tweede blok geef ik les op de woensdagochtend. Hier gaan deelnemers met hun eigen thema aan de slag in acrylverf. Alles mag. Het derde blok, tot slot, geef ik les op maandagavond. Hier staat mijn eigen stijl van werken centraal: intuïtief schilderen. Mijn manier van werken: abstract beginnen, de ondergrond draaien, verder werken. En tot slot heel goed kijken naar de manier waarop je je werk wilt bekijken. In die stand werk je verder tot het schilderij af is. Bij deze manier van werken zijn leren keuzes te maken en kijken heel belangrijk.

 

Ontwikkeling

Ik schilder sinds 1991 bij het AKM. Na een jaar of 10 stapte ik over van olieverf naar acryl en werd mijn werk steeds abstracter.  Net op het moment dat ik daarin een grens bereikte, in 2010, werd ik tweede bij de amateurkunstprijs van de provincie Utrecht met mijn “houtje touwtje koeienkop”. De prijs bestond uit contact met een coach voor amateur kunstenaars en met professionele kunstenaars. Zij hebben mij gestimuleerd een andere weg in te slaan met mijn kunst. Het is een reis die stopt als ik geen penseel meer kan vasthouden. Sinds 2002 geef ik zelf les, aan leden van de vereniging en in de vorm van workshops. Op mijn website kun je kijken naar mijn werk. 2017-2018

Femke van Os

Femke van Os

Femke van Os

In 2014 is Femke afgestudeerd als kunstenaar en docent aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Daar werkte ze met uiteenlopende media, waarna ze besloot om zich verder te ontwikkelen in het tekenen en schrijven. Vaak combineert ze beide kunstdisciplines: ‘Tekst komt terug in het beeld of is naast elkaar te zien.’, zo beschrijft ze haar werk. Een lang proces van verzamelen en experimenteren gaat vooraf aan het maken van een werk. Een breed archief van documentaires tot populaire songteksten vormt de basis voor haar werk. Dit proces is voor haar minstens even belangrijk als het uiteindelijke resultaat.

Als docent is het haar doel om de cursisten mee te nemen in het beeldend proces bij het maken van een kunstwerk. Ze ziet het als haar taak om de cursisten nieuwe manieren van doen van beeldend onderzoek aan te bieden om tot verrassende resultaten te komen. Daarnaast wil zij laten zien dat alles in je omgeving als inspiratie kan dienen. Ze wil haar cursisten op een andere manier naar hun omgeving leren kijken. Hierbij maakt ze gebruik van nieuwe (soms gekke) opdrachten gebaseerd op tekenlessen die John Ruskin al omstreeks 1850 gaf en nieuwere invloeden van onder andere Keri Smith, bekend van ‘Wreck This Journal’. 2016-2017

Bekijk mijn eigen werk en projecten op:

www.works.io/femke-van-os

www.pleidooivoorverwondering.nl

Maja Roeleveld

Maja Roeleveld

Maja Roeleveld

Mijn naam is Maja Roeleveld.  Binnen het bestuur van de AKM ben ik contactpersoonvoor de jeugd. Ik motiveer kinderen graag om zich creatief te kunnen uiten, met name via tekenen en schilderen.

Het komende jaar geef ik vrijdagmiddaglessen aan de jeugd. In mijn opleiding op de Pedagogische Academie heb ik schilderen, tekenen en didactiek gevolgd. Voor mijn eindscriptie koos ik  een teken/schilder onderwerp. Ik volgde veel teken-, schilder- en kunstgeschiedeniscursussen. De materialen waar ik gebruik van maak(te) was (is): (kleur)potloden, houtskool, wasco, papier maché, textiel, acryl-, oostindische inkt, aquarel- en olieverf.

Graag zou ik de komende schilderlessen het perspectieftekenen en schilderen uit willen breiden m.b.t. onder andere landschaps(vormen). Ook wil ik hierbij het gebruik van gemengde technieken uitbreiden zoals collage- , penteken-  ‘airbrush’ techniek. Op basis van de enquête zal ik ingaan op de wens van de meerderheid  voor het onderwerp fantasie tekenen en schilderen en het leren mengen van kleuren. 2017-2018

Angelique Streefkerk

Angelique Streefkerk

Ik ben Angelique Streefkerk, dit jaar ga ik voor het eerst lesgeven in het Atelier de Kromme Mijdrecht. Creatief bezig zijn is mijn passie, tijdens het schilderen met acryl, materie en meer op doek kwam ik weer in aanraking met powertex (een universeel verf medium met veel aanvullende producten) toen bleek dat dit perfect combineert met acrylverf ben ik die twee samen gaan gebruiken op doek met de mooiste en vaak ook de verrassendste resultaten. Al snel was de verslaving niet meer te stoppen, mijn gevoel was meteen dit wil ik aan anderen overbrengen dit is zo veelzijdig en zo leuk!
Om dat goed te kunnen doen heb ik de benodigde licenties gehaald om les te geven. Na eerst op locaties workshops te hebben gegeven heb ik inmiddels mijn eigen atelier in Mijdrecht waar ik heerlijk kan werken aan mijn schilderijen en beelden. Regelmatig worden hier workshops gegeven in schilderen en boetseren. Daarnaast sta ik regelmatig op kunstmarkten en is er een webwinkel waar alle producten en meer verkocht worden.

Kortom gemengde technieken is waar het de komende 3 blokken om draait al dan niet aangevuld met powertex. 20

17-2018

Gabry de Veld

Gabry de Veld

Gabry de Veld

“Gewoon lekker bezig zijn en genieten van dat wat je doet.”
Toen ik een aantal jaren terug in contact kwam met Atelier de Kromme Mijdrecht, kreeg ik al snel de smaak te pakken. Voor mij is het creatieve bezig zijn ook een uiting van emoties. Even aan niets denken en je lekker laten gaan. De tijd vliegt voorbij….
Sinds een paar jaar geef ik lessen op de woensdagmiddag aan de jeugdgroepen.
Tijdens de lessen laat ik de kinderen kennis maken met verschillende teken en schilder technieken, waarbij het gevoel en de fantasie sterk wordt aangesproken. En dat is altijd goed!
We kunnen b.v. gaan marmeren, tekenen op (klassieke) muziek of naar aanleiding van een gedicht, collages maken, zand schilderijtjes ontwerpen of een fantasiebeest tekenen die de kinderen in groepjes bedenken. Vanuit de kinderen zelf komen ook leuke ideeën om te doen. Zo hebben we al eens graffiti gespoten, omdat de groep dat niet eerder had gedaan en wilden leren.
Er is zoveel veel te ontdekken! Probeer het maar…

Seizoen 2017/ 2018 start ik een ouder -en kindles. Waarbij het samen- dingen- creëren zal worden aangesproken. Hoe leuk is dat, om samen met je kind lekker (creatief) bezig te zijn en te genieten van en met elkaar. 2017-2018

Elly Wu van Weeren

Elly Wu

Elly Wu

Ik heb in Amsterdam de lerarenopleiding Tekenen/Textiele werkvormen gevolgd en aansluitend 35 jaar in het Voortgezet Onderwijs gewerkt. Daarnaast heb ik mij toegelegd op het werken met olieverf op de manier van de oude meesters.

Mijn voornaamste doel is om in een gezellige, veilige en daardoor motiverende sfeer met elkaar te werken en te leren. Ik begeleid mijn cursisten graag als groep maar ook individueel waarbij vorm, kleur, ruimte, structuur, compositie en licht zo geïntroduceerd en toegepast worden dat er voor de cursist een boeiend eindresultaat ontstaat. Dit kan figuratief of abstract zijn. Ook introduceer en experimenteer ik graag tijdens de lessen met eigentijdse materialen en technieken zoals deze op dit moment in de beeldende kunst worden toegepast.
Ik werk graag met een thema, vaak uit de realiteit van het dagelijks leven waardoor de cursist aangezet wordt om met het onderwerp aan de slag te gaan door erover na te denken, inspiratie op te doen in de media of een tentoonstelling te bezoeken.  Maar ook eigen onderwerpen of de keuze van de groep cursisten zijn welkom.

Op dit moment voel ik sterk de behoefte om mijn kennis omtrent het portretschilderen in olieverf op de wijze van de oude meesters te delen met geïnteresseerden. Het opbouwen van de transparante huidlagen zorgt voor een betovering en zet aan tot heel goed kijken en kennis maken met de anatomie van het gezicht. Ik breng heel graag de (klassieke) olieverftechnieken weer onder de aandacht, om te laten zien dat deze technieken daarna altijd van pas komen en ook in een eigentijds werk een verrijking kunnen zijn en REALISME ook echt iets van NU is!

Komend seizoen AKM zal ik ook aandacht besteden aan het werken met olieverf op waterbasis. Verder staan portret in droge technieken, zoals potlood,houtskool en krijtsoorten en het landschap in olieverf en gemengde techniek op het programma. Standpunt en perspectief in het landschap komen zeker aan de orde. Bij gemengde techniek gebruik je tegelijkertijd verschillende materialen zoals bv verfsoorten, inkt, krijtsoorten, papier enz. in je werk. 2016-2017

 

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren